Overvolle to-do lijst
Ook last van een overvolle to-do-lijst?
Bekijk hier de video van 2:17 minuten of lees het script hieronder.
De kijkersvraag van deze week gaat over het managen van je to-do lijst. Veel mensen hebben een overvolle to-do lijst. Een lijst met taken waar nooit een einde aan lijkt te komen. En ook al doe je veel op een dag, het komt er toch vaak op neer dat je aan het eind van je werkdag nog een stuk to-do lijst over hebt. Of niet?
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Eén van die oorzaken is dat je je taken niet altijd goed inschat, qua tijd. Je hebt geen idee hoe lang een taak duurt. Je maakt een te krappe inschatting van de tijd die je nodig denkt te hebben om deze klus te klaren. Je bent daarin te optimistisch.
Mijn advies is: maak een ‘7 tot 10’ dingen lijstje. Natuurlijk kun je ook minder items op je lijstje zetten, maar hou het in ieder geval op maximaal 7 tot 10. Daarmee probeer je een realistischere kijk te krijgen op je dag doordat je het aantal to-do’s op een dag beperkt. Het wordt dan makkelijker om je lijstje af te werken en je raakt dan minder snel ontmoedigd. Als je namelijk 30 dingen op je lijst hebt staan, weet je van te voren al dat het je toch niet gaat lukken om de lijst af te krijgen. Dat is niet erg motiverend. Als er in een dag maar 5 items passen, omdat jouw agenda al vol zit, zet dan maar 5 items op jouw lijst voor die dag. Kijk dus goed naar de beschikbare tijd in jouw agenda en zorg dat er maximaal 7 tot 10 items per dag op jouw to-do lijst staan. Vink af als je klaar bent met een taak.
Hoeveel items bevat jouw to-do lijst gemiddeld? Meer of minder dan 7? Laat je reactie achter onder dit bericht; je krijgt altijd antwoord van mij.
0 Reacties