Experiment met staand werken

Geplaatst op 25 juni 2015 Onder Ruimte & omgeving

De meeste tijd brengen we door op het werk. En veel handelingen voeren we daar zittend uit. In de auto, achter je bureau of aan de keukentafel of misschien zelfs wel op de bank. Zitten doen we dus de hele dag door, vaak in een voorovergebogen houding. Deze houding maakt de spieren in je borst korter en je rug- en schouderspieren langer en daar kun je klachten door krijgen. Ik ontdekte dat zitten eigenlijk een hele ongezonde lichaamshouding is. En, ook niet onbelangrijk, zitten blijkt een enorme productiviteitskiller….wat een ontdekking!

Op NRCQ.nl verscheen maandag jl. nog een artikel over de gezondheidsrisico’s van zittend werken. Wil je het artikel lezen, klik dan hier.

Check je eigen houding eens, terwijl je dit blog leest. De kans is groot dat ook jouw schouders nu naar voren staan, ook als je het op je tablet of mobiel leest. Het is dus niet zo gek als je klachten hebt of krijgt aan je armen of schouders. Een goede lichaamshouding verbetert niet alleen je gezondheid, het levert je ook meer energie op en daardoor kun je productiever zijn.

Ik geef je een paar tips die je direct kunt toepassen:

  • Ben je bewust van je voorovergebogen houding. Dat is de eerste stap naar verbetering. Zodra je beseft hoe vaak je deze houding aanneemt, kan het knopje om.
  • Doe een paar keer per dag wat rek- en strekoefeningen tijdens het werk, strekken en rekken naar achteren welteverstaan! Je maakt je borstspier er langer door.
  • Leg wat meer focus op je rug- en schouderspieren als je gaat sporten. Met een sterke rug en sterkere schouderspieren verbeter je je houding aanzienlijk.
  • Sta regelmatig op van je bureau en beweeg. Loop eens een rondje, pak een kop koffie. Het is niet alleen goed voor je doorbloeding, ook je ogen en je hoofd krijgen even tijd om op adem te komen. Dubbele winst, toch?!
  • Maar wil je écht werk maken van je gezondheid, jezelf een betere houding aanmeten én productiever zijn? Dan is staand werken een goed alternatief, zo blijkt uit verschillende media.

Het schijnt dus écht zo te zijn, dat je productiever bent als je staat. En als effectiviteitstrainer klinkt dat natuurlijk als muziek in mijn oren ;-). Mijn nieuwsgierigheid werd er direct door geprikkeld en ik las er allerlei artikelen over op internet. Wat de voordelen zijn, wat de nadelen zijn. Door staand te werken i.p.v. zittend, blijft je lichaam meer in beweging, voel je je energieker en heb je minder klachten, zo lees ik. In verschillende artikelen die ik las, werd zelfs beweerd dat zitten het nieuwe roken is! ‘Maar krijg je dan geen klachten van de hele dag staan?’, bedenk ik me. Er is nl. ook kritiek op deze theorie. Maar wat is waar? Ik vind het een interessante materie en ik besluit zelf de proef op de som te nemen en een tijdje staand te gaan werken.

Begrijp me niet verkeerd. Al zittende, heb ik een goede ergonomische opstelling van mijn bureau. Ik ben me bewust van een goede werkhoogte en de stand van mijn bureaustoel, die op allerlei manieren instelbaar is, zodat ik in een zo goed mogelijke houding zit. Maar nu ik er zo over nadenk ‘in een zo goed mogelijke houding’….dus geen góede houding, maar een zo goed mógelijke. Blijkbaar dus, want ik ben in de loop der tijd toch wat meer naar voren gaan hangen met mijn schouders en daar heb ik dus nu last van gekregen. Nu ik me veel bewuster ben van mijn werkhouding, vind ik het heel irritant eigenlijk om te beseffen dat ik het merendeel van de dag een verkeerde houding heb. Niet leuk! Ik ga de komende weken dus expirimenteren met staand werken.

Het was helaas niet mogelijk om mijn bureau naar de juiste hoogte te verstellen. De poten zijn te kort en het onderstel blijkt er ongeschikt voor, aldus de kantoormeubelspecialist. Tja, die wil natuurlijk graag een nieuw bureau verkopen ;-). Maar voordat ik echt rigoureuze maatregelen ga nemen, heb ik een tussenoplossing gevonden. Ik heb mijn bureau enigszins provisorisch in hoogte versteld en ik werk nu op 101 cm vanaf de grond. Je kunt dit eenvoudig ook zelf realiseren als je net als ik ook eerst een testperiode wilt inlassen. Gewoon met wat boeken of pakken papier en een brede plank. Kijk maar naar mijn bureau op de foto. Ok, het ziet er niet echt fraai uit, zo met die gestapelde archiefdozen en een lamp die veel te laag hangt. En ik moet ook toegeven: het kostte me even wat moeite om het voor elkaar te krijgen, maar het is gelukt en ik kan nu staand werken. Ik ben heel benieuwd of mijn productiviteit daadwerkelijk omhoog gaat, of ik me energieker voel en minder moe ben ‘s avonds nu ik staand werk.

De komende weken hou ik me aan dit experiment. De volgende keer vertel ik je meer over mijn ervaringen. En of ik dan ook echt productiever ben. Wordt vervolgd 🙂